27 Haziran 2016 Pazartesi

100 Büyük Roman - Abraham H.Lass


Abraham H. Lass’in kaleme aldığı dört ciltlik yüz büyük roman, Batı Edebiyatı’ndaki eserlerin tanıtılmasını, eleştirilmesini ve yazarların biyografik bilgilerini içeriyor. Kısaca bu kitaba özet, teknik, kritik, karakter analizleri, yazar biyografileri  adını verebiliriz.

Bu tür kitaplar, doğru kitap seçimini kolaylaştırır. Roman tekniğine dair farklı yaklaşımlar oluşturmamızı, farklı düşünme şekilleri geliştirmemize yardımcı olur. Niye roman okuruz? Bir roman öncelikle bize hem macera hem de derin görüşler takdim eder. Romanın başarısının ilk şartı, karakterlerin hakiki olmasıdır. Bunun yanında plan, hikaye ve tez önemlidir romanda. "Kral öldü ve sonra kraliçe de öldü." hikayedir. "Kral öldü ardından kraliçe de kederinden öldü." bu da plandır.

Hikaye = “Ve ardından ne oldu?” sorusunun cevabıdır.
Planı = Niye öyle olduğunu anlatır.
Tez = Bu belirli hikayeyi, yazarın niye anlatmak istediğini anlatır.

Bu üç unsurun dışında aynı konu farklı yazarlarca işlenmiş olabilir. Burada ise, farklılığı yaratan üsluptur.

Bu tarz inceleme kitaplarını üst üste okumak sıkıcı olabiliyor onun yerine günde  bir ya da iki adet  hikaye, özet ve yazar hayatı incelenebilir. Ben bu şekilde okuyarak ikinci cilde geçebildim. 

14 yorum:

  1. mumlar kahve kitap ve balıklar süper hızına yetişemiyorum maviii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mumlar yanar birer birer, karanlığı deler iç çekişler :)

      Sil
  2. Teknik açıdan insanın kalemini besleyecek bir kitap bende belki bu taktikle okurum teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu yaklaşımla baktığında faydalı olur evet :)

      Sil
  3. Dört ciltlik 100 büyük roman. Ne büyük emek ve çaba. Hazırlanması büyük uğraş. Okumak da uzun bir zaman ister.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
  4. İlgincmiş . Ben de ard arda okuyamam herhalde. Ama denemeye değer diye düşündüm . :)

    YanıtlaSil
  5. "Kral öldü ve sonra kraliçe de öldü." hikayedir. "Kral öldü ardından kraliçe de kederinden öldü." bu da plandır.

    Bana göre ikisi de aynı gibi geldi ilk başta. Ama altındaki açıklamayı okuyunca harbiden de hikaye ve plan olarak ayırabiliyorsun.Hiç okumadım böyle kitaplar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilk bakışta öyle düşünüyorsun ama aradaki küçük nüans hikayenin planını oluşturuyor :)
      üst üste okumak yoruyor bazen :)

      Sil
  6. Aynı anda iki ödül birden kazandığım bir yarışta birincilere ciltlerle kitap vermişlerdi. Hiç haberim olmayan, edebiyat üzerine araştırma içeren, ansiklopedi ebatlarında ve içeriğindeydi kimisi. Aklıma getirdi bu yayının, arasam bulamayacağım; ama ödül dolayısı ile edindiğim kitapları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel bir armağan,
      kutlarım sevgili Acemi Demirci :)

      Sil
  7. Bir süredir takip ediyorum paylaştıklarınızı. Bu ülkede, bu dünyada iyi ki böyle insanlar var dedirtiyorlar bana. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil