3 Nisan 2021 Cumartesi

Profesör Y ile Konuşmalar- Louis Ferdinand Celine


Gümbede güm gümmm! Pek muhterem sayın okurlar, kendine bir dünya yaratmayı seven yazı emektarları; bugün 1894-1961 yılları arasında yaşamış olan Celine’in sesiyle sanatın değişmeyen dinamiklerine kulak kabartıyoruz. Klasik bir dünyadan aşırılmış, herhangi bir sahne yansıması değil bu, hayır! Celine edebiyat ve sanat dünyasının, çetrefilli perde arkasına davet ediyor okurunu.

Edebiyatın patronu Gaston Gallimard’ın hayali editörlerinden Profesör Y ile yaptığı açıklık dozajı yüksek bir röportaj sunuyor. Bu alemde lirizmle başlayan, insanları bayan aşk şarkıcılarına, kitapları çok satan yazarlara sert bir üslupla sesleniyor. Cila olmadan hiç kimsenin sanat camiasında tutunamayacağından dem vuruyor. Cilan yoksa boşa kürek sallıyorsun dostum, diyor. Celine ürpertiyor, ona kulak verenlerin yüzüne, gerçekleri çarpa çarpa vuruyor. Şu anki zamanı görseydi neler derdi diye düşünmedim değil. Ah!
***
“Netice şu ki, lirik roman beş kuruş kazandırmaz adama, kanıt karşınızda! Lirizm yazarın katilidir, sinirlerine girer, damarlarına karışır, cümle alemi düşman eder yazara... Laf olsun diye konuşmuyorum Profesör Y! Bunlar ciddi mevzular, çok zahmetli iştir “coşkun dokulu” bir roman yazmak... Yakalamak istiyorsan, kağıda dökmek istiyorsan coşkuyu, konuşma dilinden geçeceksin, başka yolu yok! Konuşma dilinin hatırasıdır kağıda dökülen, sonsuz bir sabır ister! Defalarca yazacaksın, düzeltip baştan yazacaksın!”(s.23)

2 yorum:

  1. Selam.
    Celin'den "Gecenin Sonuna Yolculuk" kitabını büyük bir hayranlıkla okumuştum. Bunu da not ettim.
    İyi günler. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günaydınn😊
      O kitabını da merak ediyorum, listemde🥰
      Sevgiler💙

      Sil