31 Ocak 2017 Salı

Çürümenin Kitabı - E. M. Cioran


"Nerede tükettin ömrünü? Bir hareketin hatırası, bir tutkunun işareti, bir maceranın parıltısı, güzel ve firari bir cinnet - geçmişinde bunların hiçbiri yok; hiçbir sayıklama senin ismini taşımıyor, seni hiçbir zaaf onurlandırmıyor. İz bırakmadan kayıp gittin; senin rüyan neydi peki?Kökeninde aldatıcı ve yıkıma mahkum olmayan hiçbir "yeni" hayat görmedim şimdiye kadar. Her insanın zaman içinde ilerleyip bunaltılı bir geviş getirmeyle kendini tecrit ettiğini, yenilenme niyetine de ümitlerinin beklenmedik yüz buruşturmasıyla karşılaşıp kendi içine düştüğünü gördüm..."

"Bir inanç için acı çekmiş olandan daha tehlikeli varlık yoktur: En büyük zalimler, kafası kesilmemiş mazlumlar arasından çıkar. Acı, güç iştahını azaltmak şöyle dursun, onu azdırır."

"Eğer dünyadaki konumumuzu doğru olarak anlayabilseydik; eğer kıyaslamak, yaşamaktan ayrılmaz olsaydı, mevcudiyetimizin ufaklığının açığa çıkması bizi ezerdi. Ama yaşamak kendi boyutlarına karşı körleşmektir."

"Hayat, ancak muhayyilemizin ve hafızamızın zayıflıklarıyla mümkündür."

“Her nesil kendinden önceki neslin cellatlarına anıtlar diker.”

“Aslında her fikir yansızdır, ya da öyle olmalıdır; ama insan onu canlandırır, alevlerini ve cinnetlerini yansıtır ona; saflığını yitirmiş, inanca dönüştürülmüş fikir, zaman içindeki yerini alır, bir olay çehresine bürünür: Mantıktan sara hastalığına geçiş tamamlanmış olur… İdeolojiler, doktrinler ve kanlı şakalar böyle doğar.”


Rumen deneme yazarı, ahlakçısı ve felsefecisi  Emile Michel Cioran, Çürümenin Kitabı’nda yalnızlığı, felsefenin aslını,  insanın yabancılaşmasını, inancı, intihar fikrini, varoluşu, dünyaya çocuk getirmeyi, dinleri, tanrıları, ümidi kısaca hayatla ilgili gerçek sandığımız, bağlandığımız  her şeye karşı gelir.
Düşünceleri ve etkileyici edebi diliyle okuyucuyu sarsar her pasajda durup durup düşünmeyi öğütler adeta.
Ağır bir felsefik kitap olduğu için yavaş okunması gereken kitaplardan.
Kitap kendi içinde farklı başlıklardan oluşan çeşitli bölümlerden oluşuyor.
Ona göre yaşam işaretleri zalimlik, fanatizm, hoşgörüsüzlüktür. Hayata uzanan neşeli, iyimser bakış açıları vaad etmez okuruna çünkü öyle bir dünya kalmamıştır.

Kavramlara şüpheyle yaklaşan, cesur söylemlere sahip, hayatla kavgalı bir adamın düşünceleri..

16 yorum:

  1. İnanç, fikir, duygular biramit gibidir. Tepe taklak bir piramit dengede durması mümkün değildir. Tabanı inançla başlayan kat kat ümit, hayal, şuurla zirveye varan iyi insan olabilme mefkuresine varan şuurdur. Elbette yakası yalnış iliklenen düğme bizi yanlış sonuçlara götürecek ve iki yakamızı ad bir araya doğru düzgün getiremiyeceğimiz bir zevallı duruma düşürecektir. İnsan yaratılış icabı aslına döndüğü zaman insan olmanın ad şuuruna varacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. her şey birbirine bağlı,
      teşekkür ediyorum profösör :)

      Sil
  2. Güzel ve ince detaylara sahip cümleler var tabi senin eşsiz analizlerinle mavicimmm :) ben de okumalıyım :)
    sevgiler..

    YanıtlaSil
  3. Güzel bir kitaba benziyor alıntılarda Çok güzel ve manidar ...“Her nesil kendinden önceki neslin cellatlarına anıtlar diker.”...Emeğine Sağlık sevgiler ....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben seviyorum bu tarz kitapları umarım seversin sen de <3

      Sil
  4. Bu kitap bana ağır geldi. Çok felsefi. Syrakusa daha az zekalılar için kitap tavsiyesi talep eder efenim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güldürdün beni yine, her tür okumaya çalışıyorum :))

      Sil
  5. Alıntılarını çok seviyorum;benim için değerli anlamı önemli bir emek onları buraya taşıman
    Kitabı ve yazarı "damakta bıraktığı" ile, varsayımlaradn uzak tanımlamanı da çok seviyorum.

    Emeğine sağlık :-)

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de senin tarzını seviyorum, teşekkür ediyorum <3
      sevgiyle..

      Sil
  6. İlginç bir kitaba benziyor, ben çoğunlukla roman okusam da arada böyle beni daha çok düşünmeye ve sorgulamaya iten kitaplar okumayı seviyorum, buna ihtiyaç oluyor, kitabın kapağı da çok hoş bu arada.. keyifli okumalar, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  7. Çarpıcı bir kitap gibi geldi bana. İnsanı okurken düşündürecek, sarsacak bir kitap gibi. Okurken belki insan kendisiyle bir iç çatışmaya da girecektir.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. düşünmeye sevk eden kitaplardan güzel öğretmenim :)
      sevgiyle <3

      Sil
  8. Kitabı bir kenara not alıyorum. Son zamanlarda okuduğum kitaplarla aynı tarz olduğu için yakın zamanda okumam o ayrı dava. Keyifli okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hoş geldiniz :)
      farklı bir tarz arıyorsanız seversiniz,
      sevgiler <3

      Sil