3 Temmuz 2013 Çarşamba

Masal sevenlere



"anlatsam inanmazlar oğul, masal derler,
masala inanmazlar, masalı yalnızca dinlerler
sanki hakikati bilirmiş gibi...
sanki hakikatin sırrına ermiş gibi...
masala inanmayan gerçeğe inanır mı?"


Murathan Mungan' a ait  Lal Masallar toplam üç masaldan oluşmaktadır:

Türkmen obalarında geçen bir aşk hikayesini anlatan; Azer ile Yadigar.
Bir semah ustası ile beyin kızının imkansız aşkını anlatan; Muradhan ile Selvihan.
Yazgının farklı bir hesaba göre yaşandığı imparatorluğun kalın duvarları ardında kalan lal hayatları anlatan; Ulak ile Sadrazam.

Lâl Masallar'da beni en çok etkileyen masal, Ulak ile Sadrazam oldu. Yazarın benzersiz betimlemelerine, psikolojik tahliller ve çok farklı bir aşk öyküsü de eklenince güçlü bir masal çıkmış ortaya. 

Tarihi yalnızca tarihi olaylar, sebepler-sonuçlar, fethedilen yerler, askeri güç açısından okumaya alışmış, güçlü ve üstün olmaya koşullandırılmış mantığın, bakıp, asla üzerinde düşünemeyeceği farklı bir detay. Tarihin sayfalarında yer bulmayacak olan ancak tarihin en gerçek yanlarından... Padişahını, bir seferin başlarında kaybetmiş bir sadrazamın neler yaşayabileceğini daha önce hiç düşünmemiştim. Bu öyküde ölümün üzerine mecburi bir gidiş var, sonuna kadar yaşama azmini koruyan.
Kitaptaki en lal öykü, Ulak ile sadrazam .

Muradhan ile Selvihan'ın öyküsünün lallığı, onların öykülerinin dışarıya sır vermemesinden kaynaklanıyor, öykülerini ikisinden başka kimse bilmiyor. Kimse onlardan bir şey duymuyor ama ikisi bir dil bulup konuşuyor.

Âzer ile Yadigâr' da da olaylar benzer bir şekilde akıyor. Sonuçta, beraber ölüm, seçiliyor. Ölümü seçmek ne anlama geliyor? Başkaldırı mı? Yoksa, boyun eğme mi? Biraz başkaldırı ama daha çok boyun eğme.



' masalın yoluna çıkmak için, gerçeğin yollarında can tüketmek gerekir '




14 yorum:

  1. ben ben ben cok severım keske hayat masal tadında olsa derım hep ama mutlu bıten sırın cocuk masallaları gıbı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayatı masal tadında yaşayıp algılamak ne güzel aslında..
      yapabilsek keşke:)

      Sil
  2. murathan mungan ilginç yazar..merak edilesi:)
    tanıtım için teşekkürler bahar yüreklim

    YanıtlaSil
  3. Baharcım ben bu aralar kitap okumuyorum,senin blogunu okuyorum:))Sanırım tembellik ediyorum ama sen çok güzel parçalar sunuyorsun ve güzel özetliyorsun:)Masallar çok güzeldir,büyüklere masallar daha da güzeldir.Paylaşım için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) tubacımm güldürdün ben. Beğeniyorsan ne mutlu bana. Egecik büyüsün daha çok okursun o zaman:)
      masal her yaşta okunmalı:)

      Sil
    2. :)Kesinlikle,ben küçük prensi hiç okumadım mesela,onunla başlamak istiyorum tekrar:)

      Sil
    3. evet küçük prens harika:)

      Sil
  4. masala ınanmayan
    gerçeğe ınanır mı?


    ben de buna cok ınanıyorum
    hayal etmeyen ınsanın ısıgının söndüğüne.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle canım hayalsiz yaşam yavan bir yaşamdır.
      Renkli, masal tadında hayallerimiz olsun...

      Sil
  5. Okumadım ama sıraya koyabilirim sanırım merak uyandırdın =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Masallara ilgin varsa seversin canım:)
      sevgiyle..

      Sil