28 Ocak 2016 Perşembe

Ters Düz - Mert Ofluoğlu


Blog aleminin Kafa Dergisi Mert’in kitabı yakın bir zaman öncesinde edebiyat dünyasına merhaba demişti. Bitirmem gereken kitaplar, değerlendirmeler, okul, ev derken nihayet sömestr tatili başladı. Ben de tatil gevşekliğinde rahat rahat okudum Ters Düz’ü…:)

Altın Bilek Yayınları’ndan yayımlanan bir kitabı ilk kez okuyorum. Bu yayınevinin baskı, dizgi kalitesini ve kapak tasarımını beğendim. İçerik olarak kitap otuz bölümden oluşuyor. Bölümler arası geçişin zamanlaması iyi ayarlanmış.

Konuya bakacak olursak; kitabın kahramanı Ece Duman, Bozbalık Köyü’nde doğmuştur. Annesi onu doğururken öldüğü ve sonrasında babası başka bir kadınla evlendiği için çocukluğu pek iyi geçmemiştir. Ece on yaşına geldiğinde, üvey annesinin hamile olduğunu öğrenir ve İstanbul’daki teyzesinin yanına taşınır. Sonraki hayatı İstanbul’da geçen, kendi ayakları üzerinde durmayı öğrenen Ece artık yirmi sekiz yaşında ve yakında kitabı çıkacak olan bir yazardır. Yıllar sonra bir gün, amcası Ece’yi arar ve babasının kaybolduğunu haber verir. Bu durumu öğrenen Ece, on sekiz yıl sonra Bozbalık Köyü’ne döner.  Orada üvey kardeşleriyle tanışır.

Bir doğa harikası olan bu küçük köyde kahramanımız babasının kayboluşu ile ilgili herhangi bir ize rastlayabilecek midir? Bu sorunun peşinde okuyucuyu tesiri altına alan kitaptaki olay örgüsü beraberinde, günümüz insanının karmaşıklaşan ilişkilerini, metropol kentleriyle doğayla iç içe olan küçük yerlerin karşılaştırmalarını, geçmişte yapılan hataların geleceğe yön veren farklı  uzantılarını, ihanetin masum insanları lekeleyen kötücül güçlerini de aktarıyor okuyana. Bu konuların yanı sıra, bir yazar olan kahramanın kitaplarını yayınlatma konusunda yaşadığı sıkıntılara, yayınevlerinin edebiyattan uzak salt ticari amaçları benimsedikleri gerçeğine, çağımız edebiyat dünyasındaki kirliliğe, yozlaşmaya belli yerlerde göndermeler yapılıyor. Kitabın sonunda düğüm çözülüyor ve herkes yaptığı hataların bedellerini çeşitli şekillerde ödüyor. 

Hayatın gerçeklerinden yola çıkan, insanın zayıf yönlerini gözler önüne seren Ters Düz’de yalın ve akıcı bir dil kullanılmış. Her bölümde merakın katlanarak arttığı kitabı çok kısa zamanda bitirebiliyorsunuz. Yörenin halk dilinde kullanılan kendine özgü sözcüklerini öğreniyorsunuz. Karadeniz’in yeşil ve mavi ile bütünleştiği muazzam görüntüsünün içinden küçük bir kesit olarak yansıtılan Bozbalık Köyü’nde o yöre insanının kültürüne, yaşam tarzına ve mutfağına aşina oluyorsunuz. Kitabın son kısmında bahsettiğim bu değişik sözcükler için terimler sözlüğü yer alsaydı iyi olurdu diye düşünüyorum. 

Serinin diğer kitapları için genç yazarımıza başarılar diliyorum.
Keyifli okumalarımız olsun…:)

12 yorum:

  1. Ters Düz'ü ben de okuma şenliğinden sonra alıp okumayı planlıyorum, güzel yorumları okudukça merak ediyorum :)) Fotoğrafta Ters Düz'ün altında Kürk Mantolu Madonna ve Sherlock Holmes gördüm, henüz okumadıysan ikisi de çok güzeldir :)) Yine de Sherlock'un dizisini daha çok seviyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. umarım seversin okuyunca :)
      Kürk Mantolu Madonna'yı okudum ötekini de okuyayım tamam :)

      Sil
  2. Bu güzel yorum için çok teşekkürler, serinin devamı çok yakında! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim, nasıl devam edecek acaba seri? merakla bekliyorummm :)

      Sil
  3. Alıp okuyacaklarım arasında <3

    YanıtlaSil
  4. Ben halen okuyamadım zamansızlıktan:( İlk fırsatta okuyacağım... Sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. Fi, Çi, Pi serisinden sonra içinde bir şeyler barındıran kitaplar arıyorum.
    Ne dersin böyle mi bu kitap ?
    Denemekten zarar gelmez sanoooorum :):)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müpteeee hoş geldin :))
      o seriyi okumadım ki fotoğraf konseptimde yer aldılar sadece, pek bilmiyorum içeriğini :)
      bu kitap entrika, heyecan ve merak dolu okumaya başlayınca bırakamıyorsun seversin bence :)

      Sil
  6. Benim de aklında Ters Düz.
    En kısa zamanda okuyacağım ...

    YanıtlaSil