14 Mayıs 2014 Çarşamba

Albert Camus - Yabancı


"Vaktimin geri kalan kısmını oldukça iyi idare ediyorum. O zaman sık sık düşünüyor ve içimden: beni kuru bir ağaç kovuğunda yaşamaya zorlasalardı da gökyüzüne bakmaktan başka bir işim olmasaydı, yavaş yavaş buna da alışır giderdim, diyordum."

Kitabın kahramanı Meursault, kalıplara uymayı reddeden diğerlerinden daha mutsuz, daha yalnız olan boş bilinçle yaşayan değişik biri. Olay örgüsü Meursault'un annesini kaybetmesi ile başlıyor. Bu başlangıç sonrasında yaşanılanlarla birlikte karakterin insanlara, meydana gelen durumlara, olaylara hülasa hayata yabancılaştığı anlatılıyor. Olaylar kısa bir zaman diliminde gerçekleşiyor. Kitap sizi yormayacak yazar tarafından öznel bir üslupla aktarılmış çok sade bir dile sahip.

Yabancı, toplumda genel geçer davranışların dışında bir yaklaşıma sahip olan Meursault'un işlediği suçtan daha çok toplumla ayrık düşen tutumundan ötürü yargılanışını anlatır. Toplumun kabullenmediği bu duyarsızlık; dışlanmanın ve yabancılaşmanın temelidir. Kahramana göre içinde bulunduğumuz evren bizim irademiz dışında var olmuştur. Ona anlam yüklemek de gereksizdir. Hakikat özneldir.

Camus, kitapta absürd yani usa aykırılık kavramının üzerinde dururken bunun yanında her şeyin değerden yoksun olduğunu ifade ederken felsefi yaklaşımlardan nihilizmi ( hiççilik ) de irdelemektedir.


26 yorum:

  1. Mavim bu kitabı okumuştum gerçekten çok beğenmiştim.
    Öpüyorum seni :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canımm ben epey geç kaldım bu kitabı okumak için
      ama olsun geç olsun güç olmasın :)
      ben de çok öptüm :)

      Sil
  2. Ben bunu yıllaaaar önce okumuştum, bir daha okumalıyım.

    YanıtlaSil
  3. Bu kitabı seneler evvel okumuştum ve şimdi Camus'nun bir zamanlar olduğu yerdeyim. Bazen ben bile düşünüyorum da inanamıyorum, ne tuhaf. Hayat pek çok kez olacakları işaret ediyordur belki de diyorum kendi kendime. Cezayir'de bir hayatım olacakmış:) Bu kitap o yüzden hep başkadır benim için. Keşke o bahsi geçen köyü de gidip görebilseydim...Belki bir gün..Kimbilir!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz :)
      Cezayir de yaşıyorsunuz demek, ne güzel, hayat tesadüflerle dolu..
      bu kitap manidar olmuş sizin için, oradayken görmelisiniz bence de :)
      sevgiler

      Sil
  4. Baharcım kitaplığımda var ama bir türlü sıra gelmiyor okumaya böyle merak edip aldığım çok kitap var umarım okuyabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Meltemcim benim de sırada bekleyen çok kitabım var
      dilerim en kısa zamanda okursun :)

      Sil
  5. gittim kitap geldim yine kitap

    çok dua ediyorum çok üzülüyorum somadaki insanlara ;(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapsız olmuyor.

      ben de çok üzgünüm..
      ailelere sabır, vefat edenlere rahmet diliyorum..

      Sil
  6. Bu kitabı okumuştum.. Okunması gereken kitaplardan...

    YanıtlaSil
  7. harika bir kitap.
    özellikle son sayfalar can alıcı.
    mavim okumana sevindim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. son bölüm benim içinde çok anlamlıydı elsacım :)

      Sil
  8. Ben bu güne kadar hic Camus okumadim ama okuyacagim.

    YanıtlaSil