14 Ağustos 2017 Pazartesi

Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı - Robert M. Pirsig


"Bazı şeylerin farkına varamazsınız, çünkü öyle küçüktürler ki gözünüzden kaçırırsınız. Ama bazı şeyleri de çok büyük olduğu için göremezsiniz."

"Geçmiş ,yalnızca anılarımızdadır;gelecek yalnızca planlarımızdadır.Şimdi ise bizim tek gerçeğimizdir."


''Birisi nankörse ve siz ona nankör olduğunu söylerseniz, en fazla ona bir ad takmış olursunuz, ama hiçbir şeyi çözmüş olmazsınız.''


“Yalnızca senin hoşlandığın” şeyi hoş görmek üzere eğitilirsen, elbette başkalarının daha uysal bir uşağı -iyi bir köle- olursun. “Yalnızca senin hoşlandığın” şeyi yapmamayı öğrenirsen Sistem seni sever."


Başkalarında en çok kınadığımız, diye düşündü, kendimizdeki en büyük korkulardır.


"Aceleye getirmek istemiyorum. Zaten bu acelecilik kahrolası yirminci yüzyıl tavrıdır."


"Yolculuk etmek bazen, varmaktan daha iyidir."


"Başkalarının yanında da tümüyle yalnızdı."


"Korkutucu olan şey teknoloji değil. Korkutucu olan, teknolojinin telefon edenler ve santral memuru gibi kişiler arasındaki ilişkilere yaptığı şey."

"Motosikletle gezerken her şeyi farklı görürsünüz.Motosiklette bir kafes yoktur. Her şeyle doğrudan temastasınızdır. Artık, izlemekten öte sahnedesinizdir, bunu kuvvetle hissedersiniz."

****

Motosiklete hiç bindiniz mi? Ben küçükken babamın son model bir tane motosikleti varmış beni dükkanına onunla götürürmüş ama ben hiç hatırlamıyorum. Ona binmek nasıl bir duygu, nasıl bir heyecan çok uzağım. Yetişkin hayatımda cesaret edemedim ya da kısmet olmadı. 

Bugün sana bahsedeceğim kitabım; bir baba, oğlu ve iki arkadaşıyla geçen bir motosiklet yolculuğunu anlatıyor. Amerika kentlerinden, sapa dağ yollarından, uçsuz bucaksız düzlüklerden, dağlardan ve en son okyanusa uzanan bir yolculuk. İsmi olmayan hikaye adamımız yol boyunca iç yolculuk da yaşıyor, sorguluyor yer yer sorgulatıyor. Yolculukta tabiatı anlatırken felsefe yapıyor, ne kadar sofistike geliyor insanın kulağına? Thoreau'dan da bahsediyor tam Yaban filmindeki çocuk gibi. O filmi çok severim ben. Hatta kız versiyonu da çıkmıştı o filmin. Wild 2014.

Kitabın alt başlığı, Değerlerin Sorgulanması. Greklerden modern bilim felsefesine kadar bütün düşünceleri karşılaştırılıyor ve yorumlanıyor. Nitelik nedir? İyi nedir? Burada da Sofi'nin Dünyası adlı kitap geldi aklıma. Kulturbarer kelimesi, İsveççe kültür taşıyıcısı diye çevriliyor. Bu kitapta bir kültür taşıyıcısı bana göre. Yazarın gerçek hayatından izler taşıyor. Yavaş yavaş düşünerek okunması gereken bir kitap ben sevdim ☺✌


10 yorum:

  1. "yolculuk etmek bazen varmaktan iyidir" en sevdiğim oldu.
    Güzel paylaşım, iyi analiz,hoş tavsiyeler..teşekkürler ve sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Ayrıntı yayınları benim için özel. Basılan kitaplarda hep felsefik öğeler oluyor. Okuması biraz zor olabilir ama güzeller genellikle. Yaptığınız alıntıları çok beğendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hoş geldiniz :)
      biraz puntoları da büyük olsa daha da iyi olur :)
      çok teşekkür ediyorum, sevgiler<3

      Sil
  3. Madem felsefe var mutlaka okumalıyım :)

    YanıtlaSil
  4. benim de okumak istediklerimden, paylaştığın için teşekkürler, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. Motosiklete binmek miii??? 30 ve öncesi bu soruya kesinlikle evet derdim ama yaklaşık 13 senedir mümükün değil derim. Yaş aldıkça korkular artıyor yada gündemden hiç düşmeyen kazalar söz konusu olunca...daha bir tırsıyorum açıkcası :)))

    YanıtlaSil