22 Ocak 2013 Salı

3.yaş

     Sevgili Karp'a göre o bir yetenekli köylü.Onun bakış açısı ile çocuğa yaklaşmayı hatırlamak adına paylaşıyorum.3.yaş ile ilgili araştırmalarımı sonra yine paylaşacağım,umarım size de faydası olur.

"Gelişim açısından çocuğunuz ilk gerçek anlamda modern insanlara benziyor: Bundan 10-60 bin yıl önce yaşayan ilk köylüler.
• Beyni çok hızlı gelişiyor: Dil yeteneği, sosyal ve entelektüel becerilerindeki ilerleme inanılmaz.
• Artık aklına gelen her şeyi sözcüklerle ifade edebiliyor.
• İnsanlara karşı artan ilgisi ilk arkadaşlıkların, rol yapma oyunlarının ve yeni duygusal bağların gelişmesini sağlıyor.
• Artık kuralları bilen çocuğunuz şimdi bunları esnetmeyi öğreniyor; hem istediğini yapmak,hem de sizi güldürmek için.
• Çocuğunuzun ne bebek, ne de çocuk olduğunu fark ettiği bu dönemde huysuzluk nöbetleri yeniden başlayabilir.

Çocuğunuz Neden İlk Köylülere Benziyor?

Çocuğunuzun beyni, doğduğu günden beri bir yandan müthiş bir hızla gelişiyor, bir yandan da
atalarımızın evrim sürecinde geçtiği aşamaların benzerlerini geçiriyor. Akıllı çocuğunuz
insanoğlunun milyonlarca yılda öğrendiği şeyleri 36 ay gibi kısa bir sürede kavramayı başardı (odalardan odalara yürüyor, top atabiliyor,arkadaşlık kuruyor, hatta "Lütfen" bile diyebiliyor).

Ama bekleyin; henüz alkışlama zamanı gelmedi. Gerçek şov daha yeni başlıyor!Bundan 60 bin yıl önce daha da inanılmaz bir şey oldu. İnsanoğlunun düşünme, konuşma veiletişim kurma yetenekleri tavana fırladı. Arkeologlar insanlık tarihindeki bu ani gelişime"Büyük Adım" adını veriyor. Güle güle mağara hayatı!Merhaba Modern Sanat Müzesi ve MTV!
Kimse beynin gücündeki bu ani ilerlemeyi neyin tetiklediğini bilmiyor. Bunun beynin boyutlarıyla ilgisi olmadığını biliyoruz.Beyin bugünkü boyutlarına 300 bin yıl önce gelmişti. Her ne olduysa insanlar bir anda
birden fazla sözcüğü bir araya getirerek cümleler kurmaya, sanat eserleri yaratmaya ve icatlar yapmaya başladı. Artık düşünceleri zihinlerinde rahatlıkla değerlendirip işleyebiliyorlardı.Yaratıcılık milyonlarca yıldır bir salyangoz hızında gelişirken şimdi her yerdeydi! Ve gezegendeki hayat daha önce hiç girmediği bir şekil kazandı!
Yürüyüp konuşabilmek insanı insan yapan adım oldu. Ama bilim, sanat ve edebiyat gibi insanlığımızı asıl tanımlayan unsurlar; yaratma, anlatma ve açıklama yeteneği sayesinde doğdu.
İncil'den binlerce yıl önce insanlar kabileler hâlinde yaşamaya başladı.Topluluklar büyüdükçe bireyler çatışmaları önlemek için belli kurallara uymak zorunda kaldı. Ayrıca işbölümü de yapmaya başladılar. Adem balta yapıyordu, Havva elbiselerden sorumluydu. İşbölümü yapmak hem üretkenliği artırdı, hem de oyuna daha fazla zaman kalmasına olanak sağladı. Böylece insanoğlu müzik, dans ve hikaye gibi şimdi sanat dediğimiz faaliyetleri geliştirdi.

Beyin gücündeki bu müthiş ilerleme ilkel insanın problem çözme yeteneklerini de geliştirdi. Ok ve yay gibi aletleri, bitkilerin arasındaki kuşları ve nehirdeki balıkları yakalamak için ağı, iğneyi ve ipliği icat ettiler. Bunun yanı sıra, resim ve heykel yapmaya, birbirinden güzel mücevherler üretmeye ve modern bir dil kullanmaya başladılar.Mantıklı. Uyumlu.
Paylaşmayı bilen. Eğlenceli. Her şeye hazır.

Kişisel Evrim: Çocuğunuz Hangi Aşamada?

Çocuğunuzun beynini bir jet uçağı olarak da düşünebilirsiniz. Bir yaşındayken yakıtı ve yolcularını alıp motorunu çalıştırdı. İki yaşında pistte yavaş yavaş ilerlemeye başladı. Üç yaşında ise tüm sistemler çalıştı ve kalkışa hazır hâle geldi.
Artık çocuğunuz bir yaratıcılık çeşmesi gibi.Komik çocuk şarkılarından, kutulardan ve perdelerden yaptığı kalelere kadar sürekli bir şeyler üretiyor. Kurallara karşı duyduğu samimi sevgi ise yavaş yavaş onları ihlal etme merakına dönüşüyor.

Genel Hareket Yetenekleri

"Bana bakın! Her şeyi yapabiliyorum!" Hızla büyüyen küçük dostunuz artık bir yetişkin gibi,yani dik ve omuzları geride yürüyor. Bu yıl içinde çocuğunuz bir kurbağa gibi zıplamayı, tavşan gibi hoplamayı, yılan gibi sürünmeyi, bir böcek gibi kendi etrafında dönmeyi ve flamingo gibi tek ayak üzerinde durmayı öğrenecek. Vücudu üzerindeki kontrolünü size göstermek ise bambaşka bir eğlence kaynağı olacak. Yani sık sık "Anne baksana" ya da "Beni izleyin" gibi sözler duyacaksınız.

"İnce" Hareket Yetenekleri

El yıkamayı başarmak. Çocuğunuz artık sabunu tutmak için baskın olan elini (her on çocuktan dokuzunda bu sağ eldir) kullanıyor. Üstelik artık yalnızca ellerini birbirine sürtmek yerine bileklerini de hareket ettirerek sabunu başarılı bir şekilde kullanmayı ve iyice temizlenmeyi başarıyor.
Artık bileğini, saçlarını tarayacak ve dişlerini fırçalayacak kadar iyi kontrol edebiliyor. Ama saçlarını yıkamakta, düğmesini iliklemekte ve bağcıklarını bağlamakta hâlâ yardıma ihtiyacı var.Fikirleri kağıda aktarmak. Küçük kaslarını kontrol edebilmesi çocuğunuzun kendini ifade etmesini de kolaylaştırıyor.Artık boyaları baş parmağı ve işaret parmağını beraber kullanarak rahatça kontrol edebiliyor.Bu ilerleyen yetenek ve gelişen beyin gücü plan yapmasını, bu yolla daha düzgün resimler çizmesini ve renkleri taşırmadan boyama yapmasını sağlıyor.Aynı plan yeteneği sayesinde çocuğunuz artık belli bir şeyin resmini yapmak isteyebiliyor.Üçüncü yılın sonlarına doğru çocuğunuzun odası güneş, gökkuşağı ve insan resimlerinden geçilmez hâle gelecektir. Üstelik çocuğunuz resimde size anlamsız gözüken kırmızı ya da siyah noktaların neyi temsil ettiğini uzun uzun anlatabilecek kadar bilinçli resimler yapar. Bir gün çocuğunuzun size getirdiği resimde bir insan yüzü olduğunu fark edeceksiniz. Bu sizi, Avrupa'daki mağara duvarlarında 15-30 bin yıl önceki ilkel köylüler tarafından yapılan resimleri bulan arkeologlar kadar heyecanlandıracaktır."
                                                   Harvey Karp,Mahallenin En Mutlu Yumurcağı
Oyunlar

1.Sayı kavramlarını somutlaştırma,3 tane kalem ver,5 tane sticker yapıştır gibi sayıyı kavrama faaliyetleri.
2.Büyükten küçüğe,uzundan kısaya doğru sıralama faaliyetleri
3.Kısa süreli belleği geliştirici oyunlar,mesela bir tepsiye altı yedi tane minik nesne koyun sonra gözünü kapatsın ya da dışarı çıksın bir tanesini kaldırın,kaldırılan nesneyi söyleme gibi.
4.Hikaye okuma ona hikaye anlattırma.Eski dergilerden basit bir hikaye kitabı hazırlama.
5.Hayali oyun pazara,alışverişe,parka gitme.
6.Yap bozlar,renk-şekil eşleştirme,elbise giydirme.
7.Tekerleme ve kullanılmayan malzemelerden müzik aletleri ile müzik yapma,dans.
                                                           

16 yorum:

  1. Açılan ve hiç kapanmayan çene yok maddelerde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) kesinlikle katılıyorum

      Sil
    2. :)Nilhancım evet Karp bunun çözümünü söylememiş

      Sil
    3. Ferdacımm hepimiz aynı dertten muzdaribiz:)

      Sil
  2. :) Kendimi Eğitimbilimleri okuyorum sandım :) Gayet araştırmacı bir ruhla yazılmış. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eveet eğitim bilimleri ile kesinlikle ilgili,unutmayayım diye bir de diğer ebeveynler de zamanı gelince yararlanırlar düşüncesi ile paylaştım:)

      Sil
  3. çocuk büyütmek zor zanaat ben burdan bunu anladım:)

    YanıtlaSil
  4. Ouv. Çok ilginç şeyler öğrendim şu an.
    Not almak lazım bunları. İlerisi için gerekli gerçekten.
    Teşekkür ederizz! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogumda kayıtlı her zaman ulaşabilirsiniz güzel Emilia:)

      Sil
  5. sade ve bilgilendirici bir yazı paylaşımın için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım sen de zamanı gelince okuyup,uygulamaya çalışırsın kar tanesine,az kaldı,öpüyorum onu çok...

      Sil
  6. Çok hoş bir yazı olmuş, yıllar sonra da olsa günün birinde mutlaka işime yarayacak ilginç bilgiler bunlar. :] Ellerine sağlık. :]

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcucum ilerde işine yarayacak küçük ama önemli bilgiler,rica ederim,öpüyorum..

      Sil

 
Copyright © 2010-2014. maviye iz süren - Konular · Yorumlar
Düzenleme: Ferhat Bayram